לא סתם ילדים אוהבים את סדרת הספרים של אמי רובינגר או ספר השטוזים של דתיה בן דור ולמרות שלנו זה לפעמים נראה כגיבובי שטויות, מחקרים חושפים שחרוזים הם ממש לא שטויות.
נהפוך הוא.
מסרים נקלטים בזיכרון ביתר קלות כשהם ארוזים בחרוזים. הם עוזרים בפיתוח השפה, הקריאה, הכתיבה ובמיומנויות אריתמטיות (חשבוניות) ותוכלו ללמוד בעזרתם על היכולות האקדמיות של ילדיכם, ואפילו האם הם עתידים לפתח קשיי למידה בעתיד.
חריזה היא מיומנות שמתפתחת באופן טבעי אצל רוב הילדים סביב גיל 3-4 והיא אחת משלל המיומנויות שיש לרכוש בכדי ללמוד קרוא וכתוב. חלק מקריאה זה להיות מסוגל להבין שמילה מורכבת מצלילים ולבצע מניפולציות של פירוק והרכבה.
הצורה הדומה של מילים מתחרזות מראה לילדים תבנית, ומייחדת את האותיות שהתחלפו.
חריזה היא בעצם הצעד הראשון לקראת הבנה פונטית וזוהי למעשה ההתחלה של לימוד שפה.
החרוזים מקלים על הילדים להבין את השפה ולראות אותה בבירור מול העיניים.
בנוסף, מחקרים מצאו כי ישנו קשר הדוק ומפתיע בין יכולות החריזה של הילד לבין היכולות המתמטיות שלו, כשהילדים שהראו כישורים בחריזה – הראו תמיד גם יכולות מתמטיות גבוהות.
ולכן.. מומלץ לחשוף ילדים מגיל הינקות לשירים וסיפורים מחורזים ועל הדרך לבקש מהם להשלים את סיומות המילים המתחרזות.
נוסף על כך, כל הורה יכול לתרום הרבה לילדו אם יצביע בספרים על סיומות דומות המייחדות חריזה.
על חריזה ויתרונותיה הנוספים תוכלו להעמיק בשיעור מודעות פונולוגית בקורס להוראה מותאמת שלנו.