לימודי CBT בעצימות נמוכה: כלי טיפולי נגיש לעובדי הוראה

 CBT בעצימות נמוכה וחשיבותה

CBT בעצימות נמוכה (LI-CBT, Low Intensity Cognitive Behavioral Therapy), או בעברית "טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בעצימות נמוכה", היא גישה טיפולית מבוססת מחקר שמטרתה לסייע בהתמודדות עם קשיים רגשיים והתנהגותיים קלים עד בינוניים, כמו חרדה, מתח, וקשיים התנהגותיים. השיטה, שהיא גרסה ממוקדת של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), נועדה להיות נגישה ויעילה, עם התערבויות קצרות וחומרי עזרה עצמית. עבור מורים, לימודי LI-CBT מציעים כלים מעשיים לתמיכה בתלמידים, תוך שיפור היכולת לנהל אתגרים בכיתה. מאמר זה יסקור את מהות ה-LI-CBT, את ההבדל בינה לבין CBT מסורתי, את התאמתה לאנשי חינוך ללא רקע פסיכולוגי.

מהי LI-CBT?

LI-CBT היא גישה טיפולית המותאמת לטיפול בקשיים רגשיים והתנהגותיים באמצעות התערבויות קצרות ומובנות. היא מבוססת על עקרונות ה-CBT, הקושרים בין מחשבות, רגשות והתנהגויות, אך מתמקדת במתן כלים פרקטיים באמצעות חומרי הדרכה, תרגולים ממוקדים, ולעיתים מפגשים מינימליים עם מדריך. טכניקות נפוצות כוללות הפעלה התנהגותית (Behavioral Activation), חשיפה מדורגת (Graded Exposure), פתרון בעיות (Problem Solving), ותרגילי הרפיה. LI-CBT נועדה להעצים את המטופל לנהל את אתגריו באופן עצמאי, מה שהופך אותה למתאימה למסגרות חינוכיות שבהן הזמן מוגבל.

ההבדל בין CBT ל-LI-CBT

CBT מסורתי הוא תהליך טיפולי מעמיק, הכולל 12-18 מפגשים עם מטפל מוסמך, ומתאים לטיפול במצבים מורכבים כמו דיכאון קליני או הפרעות חרדה כרוניות. הוא דורש הכשרה מקיפה, לעיתים ברמת תואר מתקדם. לעומת זאת, LI-CBT מתמקדת בקשיים קלים עד בינוניים, כמו חרדה מבחינתית או תסכול חברתי, ומבוססת על 6-8 מפגשים קצרים, לעיתים בשילוב כלים דיגיטליים או מדריכים כתובים. LI-CBT דורשת הכשרה פחות נוקשה, מה שהופך אותה לנגישה לאנשי חינוך ללא רקע פסיכולוגי. בעוד CBT מתאים לטיפול פרטני ארוך טווח, LI-CBT מציעה מענה מהיר ופרקטי, המותאם לסביבות כמו בתי ספר.

כיצד באה לידי ביטוי יעילות השיטה?

LI-CBT מוכרת כיעילה בטיפול בחרדה, דיכאון קל, וקשיים התנהגותיים, עם מחקרים המראים שיפור משמעותי אצל 50%-70% מהמטופלים לאחר התערבויות קצרות. השיטה מומלצת על ידי הנחיות NICE הבריטיות ומותאמת למסגרות חינוכיות הודות למהירות התוצאות ולמבנה המובנה שלה. לעומת גישות טיפוליות כמו טיפול פסיכודינמי, הדורש זמן רב יותר, LI-CBT מצטיינת בנגישות וביכולת לשלב כלים דיגיטליים, מה שהופך אותה לרלוונטית לתלמידים בעידן המודרני.

רוצים להשפיע על הדור הצעיר כך תוציאו תעודת הוראה בתקשורת

כיצד LI-CBT יכולה לסייע למורים?

LI-CBT נועדה להיות נגישה לאנשי מקצוע שאינם פסיכולוגים, כולל מורים, בשל המבנה הפשוט והמעשי שלה. בניגוד ל-CBT מסורתי, הדורש הבנה עמוקה של תיאוריות פסיכולוגיות, LI-CBT מתמקדת בטכניקות פרקטיות שניתן ללמוד וליישם במהירות. מורים יכולים להשתמש בשיטה כדי:

  • לזהות קשיים רגשיים: ללמוד לזהות סימני חרדה או תסכול אצל תלמידים, כמו הימנעות ממשימות או התפרצויות בכיתה.
  • לספק תמיכה ראשונית: להשתמש בטכניקות כמו תרגילי נשימה או פתרון בעיות כדי לעזור לתלמידים להתמודד עם מצבי לחץ.
  • לשפר את האקלים הכיתתי: ליישם טכניקות LI-CBT לניהול קונפליקטים חברתיים או התנהגויות מאתגרות, תוך יצירת סביבה תומכת.
  • להתאים לתלמידים מגוונים: להשתמש בטכניקות המותאמות לתלמידים עם הפרעות קשב או לקויות למידה, הודות לתרגולים הקצרים והמובנים.

השיטה מאפשרת למורים לפעול בתוך גבולות תפקידם כמחנכים, תוך הפנייה לגורמים מקצועיים במקרים מורכבים. בנוסף, הכשרה ב-LI-CBT מעצימה את המורים, מגבירה את הביטחון המקצועי שלהם, ויכולה לתרום לקידום במערכת החינוך.

קורס LI-CBT במכללת השכל

מכללת השכל מציעה קורס LI-CBT מקוון המיועד לאנשי חינוך, יועצים, ומדריכים המעוניינים לרכוש כלים טיפוליים ללא צורך ברקע פסיכולוגי. הקורס מתמקד בהכשרת מטפלי LI-CBT מוסמכים, עם דגש על יישום במסגרות חינוכיות. להלן פרטי הקורס, כפי שמופיעים בדף הקורס באתר המכללה:

תוכן הקורס

הקורס משלב ידע תיאורטי ותרגול מעשי, ומכסה את הנושאים הבאים:

  • יסודות ה-LI-CBT: הבנת המודל הקוגניטיבי-התנהגותי בעצימות נמוכה והקשר בין מחשבות, רגשות והתנהגויות.

  • טכניקות התערבות: לימוד טכניקות כמו הפעלה התנהגותית, חשיפה מדורגת, פתרון בעיות, ותרגילי הרפיה.

  • יישום בחינוך: התאמת טכניקות LI-CBT לעבודה עם תלמידים, כולל טיפול בחרדה מבחינתית, תסכול לימודי, וקשיים חברתיים.

  • ניהול התערבויות: תכנון התערבויות קצרות, שימוש בחומרי עזרה עצמית, ומעקב אחר התקדמות התלמידים.

  • אתיקה מקצועית: הבנת גבולות התפקיד של מורים המשתמשים ב-LI-CBT והפנייה לגורמים מקצועיים במקרים מורכבים.

היקף ומתכונת

  • משך הקורס: כ-120 שעות אקדמיות, המחולקות על פני שני סמסטרים.

  • מתכונת: למידה מקוונת מלאה, הכוללת שיעורים מוקלטים, תרגולים אינטראקטיביים, ומפגשי זום חיים להדרכה.

  • גמישות: הקורס מאפשר למידה בקצב אישי, המתאים למורים עם לוחות זמנים עמוסים.

דרישות ותעודה

  • דרישות: נוכחות של לפחות 85% מהשיעורים ועמידה במטלות הקורס, כולל הגשת עבודה מעשית.

  • תעודה: בסיום מוענקת תעודת גמר מטעם מכללת השכל, המאפשרת למשתתפים להשתלב כמטפלי LI-CBT במסגרות חינוכיות או טיפוליות.

קהל יעד

הקורס מיועד ל:

  • מורים וגננות, המבקשים לתמוך בתלמידים עם קשיים רגשיים או התנהגותיים.

  • יועצים חינוכיים ומדריכים, הרוצים להרחיב את המיומנויות המקצועיות שלהם.

  • אנשי חינוך ללא הכשרה פסיכולוגית, שכן הקורס מתחיל מרמת בסיס.

  • מטפלים מתחילים, המעוניינים להתמחות ב-LI-CBT.

יתרונות הקורס

  • מעשיות: הקורס מתמקד בתרגול מעשי, המאפשר למורים ליישם את הכלים מיד בעבודתם.

  • נגישות: הלמידה המקוונת מאפשרת השתתפות מכל מקום ובכל זמן.

  • הכרה מקצועית: התעודה מוכרת במסגרות חינוכיות ויכולה לתרום לקידום קריירה.

  • הדרכה מקצועית: צוות המרצים כולל מומחים ב-LI-CBT עם ניסיון מעשי.

לפרטים נוספים ורישום, ניתן ליצור קשר עם מכללת השכל בטלפון: 08-8567474 או דרך אתר המכללה.

לימודי CBT בעצימות נמוכה הם הזדמנות יוצאת דופן למורים לרכוש כלים טיפוליים נגישים ויעילים, המותאמים לעבודה עם תלמידים. השיטה, המבוססת על התערבויות קצרות וחומרי עזרה עצמית, מאפשרת למורים ללא רקע פסיכולוגי לסייע לתלמידים להתמודד עם חרדה, תסכול, וקשיים התנהגותיים, תוך שיפור האקלים הכיתתי. קורס LI-CBT במכללת השכל מציע הכשרה מקיפה, גמישה, ומעשית, עם תעודה מוכרת ופוטנציאל לקידום מקצועי. השקעה בלימודי LI-CBT היא צעד לעבר חינוך תומך ומעצים, המיטיב עם תלמידים ומורים כאחד.

שתפו:

דירוג:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך
מהי הוראה מתקנת ומי זקוק לה

הוראה מתקנת היא גישה חינוכית מיוחדת המיועדת לסייע לתלמידים המתקשים

קרא עוד »
למי מתאימים לימודי אבחון דידקטי

לימודי אבחון דידקטי הופכים למפתח לפתיחת דלתות הזדמנויות חדשות לאוכלוסיות

קרא עוד »
קורס אבחון דידקטי הצעד לקריירה משמעותית ומתגמלת

כל תלמיד הוא יקום שלם עם יכולות, אתגרים וצרכים ייחודיים.

קרא עוד »
מאמרים שעשויים לעניין אותך
הוראה מתקנת ערבית

 المعلم العصري في عالم متغير تطورت مهنة التعليم بشكل كبير

קרא עוד »
הסתכלות התפתחותית בילדים

תעודת הוראה בחינוך מיוחד היא הכשרה מקצועית המכינה מורים לעבודה

קרא עוד »
מורה בכיתה

להיות  מורה ללא תואר בחינוך: זה אפשרי תעודת הוראה ללא

קרא עוד »
דילוג לתוכן